TEKS UCAPAN
YAB
TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN BIN HJ MOHD YASSIN
TIMBALAN
PERDANA MENTERI
MERANGKAP
MENTERI PELAJARAN MALAYSIA
DI
MAJLIS DIALOG NASIONAL PENDIDIKAN NEGARA
KEMENTERIAN
PELAJARAN MALAYSIA 2012
PADA
29 APRIL 2012 : PUKUL 10.30
BERTEMPAT
DI DEWAN PICC
Bismillahhirrahmanirrahim.
YBhg.
Dato’ Dr Rosli Mohamed
Ketua
Setiausaha KPM
YBhg.
Dato’ Sri Abd. Ghafar Mahmud
Ketua
Pengarah Pelajaran Malaysia
Ahli-ahli
Panel Dialog yang dipengerusikan oleh
YBhg.
Tan Sri Dato’ Dr Wan Mohd Zahid bin Wan Mohd Noordin
Ahli-ahli
Panel Penilai Bebas yang dipengerusikan oleh
YBhg.
Tan Sri Dato’ Dzulkifli bin Abdul Razak
Tan
Sri-Tan Sri, Dato Sri, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan.
Assalamu’alaikum
wa rahmatullahi wa baraktuh. Salam
sejahtera dan Salam 1Malaysia.
Syukur
ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurnia-Nya kita dapat berhimpun di
dewan Pusat Konvensyen Antarabangsa
Putrajaya (PICC) yang serba indah ini.
Ucapan
terima kasih
Saya
ingin merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kerana tuan-tuan dan
puan-puan sanggup meluangkan masa emas tuan-tuan dan puan-puan pada hujung
minggu ini sepatutnya dihabiskan masa bersama keluarga, namun atas dasar rasa
tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia maka tuan/puan sanggup hadir di sini dan
mengambil peluang dan kesempatan yang disediakan oleh KPM untuk bersama-sama
berbincang dan memikirkan tentang masa depan pendidikan negara kita yang
tercinta. Kehadiran tuan/puan di sini
sangat bernilai bagi kami di KPM dan membuktikan bahawa tuan/puan mahu berganding
bahu bersama KPM bagi menambah baik sistem pendidikan negara yang sedia
ada. Tahniah dan syabas saya ucapkan.
Tan
Sri-Tan Sri, Dato’-Dato’, dan para hadirin sekalian,
Sejak
negara kita mencapai kemerdekaan lebih 55 tahun yang lalu, kerajaan telah membelanjakan sebanyak 25% daripada
budget kerajaan untuk pendidikan. Dengan
jumlah perbelanjaan sebanyak itu,
pelbagai pencapaian telah kita berjaya
kita kecapi. Antaranya ialah KPM telah mencapai akses enrolment sekolah
rendah di sekitar 95%. Manakala peratus enrolmen bagi sekolah menengah pula
mencapai 80%. Peratusan ini jauh
lebih tinggi berbanding pada tahun 1980an dengan hanya 45% sahaja enrolmen
pelajar di sekolah menengah.
Ini merupakan
satu kejayaan besar dan bermakana dengan hampir semua rakyat Malaysia telah
menerima pendidikan yang memenuhi keperluan dan hak asasi seseorang
individu. Akses kepada pendidikan telah hampir menyeluruh dalam negara ini
dan dapat dikecapi oleh semua lapisan masyarakat. Namun kerajaan tidak terus berpuas hati
dengan kejayaan yang dicapai setakat ini.
Usaha demi usaha diteruskan agar akses kepada pendidikan sehingga
mencapai 100%.
Tuan-tuan
dan puan-puan,
Namun
demikian, walaupun kerajaan berjaya meningkatkan akses menunjukkan peningkatan
yang begitu tinggi sejak tahun 80-an, tetapi kerajaan masih kurang berpuas hati
kerana perangkaan menunjukkan sebanyak 75%
pelajar sahaja yang berjaya menamatkan persekolahan pada peringkat sekolah
menengah berbanding dengan 7% pada tahun 1950. Kita mahu semua rakyat kita
menamatkan persekolahan menengah sepenuhnya.
Begitu juga dengan kadar literasi di negara kita. Jika kita menoleh ke
belakang, kita dapati pada tahun 1950,
hanya 50% sahaja rakyat Malaysia yang boleh membaca dan menulis, tetapi pada
hari ini tuan-tuan dan puan-puan, pencapaiannya sudah menjangkau hampir 90%. Ini suatu kejayaan yang amat membanggakan. Peruntukan
25% daripada keseluruhan belanjawan negara yang dilaburkan dalam pendidikan
sejak 55 tahun yang lalu telah menampakkan hasilnya.
Meskipun
begitu kita tidak boleh leka dan lalai dengan kejayaan ini. Negara kita masih lagi ketinggalan dalam
bidang pendidikan berbanding dengan negara-negara lain yang mempunyai sistem
pendidikan bertaraf dunia. Kayu ukur kita ialah negara maju. Kita semua menyedari bahawa pendidikan merupakan teras kepada pembangunan
negara. Mana-mana negara di dunia yang
berjaya adalah disebabkan kualiti penduduk yang berpendidikan tinggi. Untuk menjadi sebuah negara maju
berpendapatan tinggi Malaysia perlu membangunkan sumber manusia melalui
pendidikan yang berkualiti. Sesebuah negara yang maju akan sentiasa menjadi
rujukan dunia luar. Malaysia akan menjadi penanda aras bagi negara lain. Malaysia akan dipandang lebih tinggi serta
dihormati di mata dunia. Sebagai contoh,
hari ini, Shanghai-China telah berjaya menempatkan kedudukan mereka di tangga
teratas berbanding dengan 74 negara lain
dalam pencapaian literasi, numerasi dan sains (PISA). Penilaian terhadap sistem
pendidikan negara menunjukkan negara berada pada kedudukan 57 berbanding negara
lain dalam ujian PISA.
Begitu juga bagi TIMSS (trends in international
Mathematics and Science Study) iaitu satu ujian pentaksiran dalam Matematik dan
Sains. Secara perbandingannya dengan
negara-negara lain, Malaysia berada di kelompok negara yang lemah. Prestasi TIMSS bagi murid di Malaysia
menunjukkan kemerosotan pada tahun 2007 berbanding tahun 1999.
Keputusan-keputusan ini sebenarnya menjadi asas dan
titik tolak untuk kita bergerak maju.
KPM telah menetapkan kita akan berada di kelompok 5 negara terbaik dalam
sistem pendidikan bagi tempoh 15 tahun akan datang. Untuk memperoleh kedudukan bertaraf
dunia, maka sistem pendidikan kita juga perlu bertaraf dunia. Kejayaan ini dicapai dengan mentransformasikan
sistem pendidikan negara agar mempunyai kualiti yang terbaik dari segi
kurikulum, prasarana, kualiti guru, dan sebagainya. Semua penambahbaikan ini diperlukan bagi
meletakkan Malaysia setara dengan standard antarabangsa.
Maka pada hemat saya sudah tiba masanya satu
tranformasi dalam pendidikan dilaksanakan dan kerajaan amat komited dalam
perkara ini, sejajar dengan hasrat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara
berpendapatan tinggi menjelang 2020. Untuk beranjak dari negara berpendapat
sederhana kepada sebuah negara berpendapatan tinggi, negara memerlukan modal
insan kreatif dan inovatif serta berdaya saing di peringkat antarabangsa yang
sudah tentunya lahir melalui sistem pendidikan bertaraf dunia. Apa yang kita Dengan perkataan lain pendidikan
adalah teras kepada agenda pembangunan negara.
Pembangunan ekonomi dan sosial sesebuah negara tidak akan
terlaksana tanpa pencapaian cemerlang dalam pendidikan.
Melaksanakan Tranformasi Pendidikan
Tuan-tuan
dan puan-puan sekalian.
Dalam
melaksanakan tranformasi pendidikan, pencapaian murid merupakan kayu ukur yang
menentukan piawai atau kedudukan sistem pendidikan negara. Justeru itu, saya menyarankan semua tindakan dan program pendidikan perlu
menjurus kepada meningkatkan pencapaian murid. Kementerian Pelajaran Malaysia, pengetua,
guru, ibu bapa dan semua pihak berkepentingan perlu berusaha bagi memastikan
setiap pelajar mencapai potensi sebenar mereka.
Kerajaan akan sedaya upaya memberi sokongan dalam membantu setiap
individu dalam komuniti memastikan kejayaan anak-anak mereka dalam pendidikan.
Kerajaan
prihatin dan sedar bahawa untuk meningkatkan pencapaian anak-anak bangsa, satu
sistem pendidikan berkualiti yang mencapai standard antarabangsa dan sistem
pendidikan yang dikira sesuai untuk semua tanpa mengira lokasi sekolah, bandar
atau luar bandar, gendar, status sosio ekonomi, bangsa mahupun agama. Pendek kata sistem pendidikan seharusnya
memberi pendidikan yang berkualiti kepada semua pelajar di setiap sekolah.
Bagaimana
pula dengan bentuk pendidikan yang berkualiti tinggi? Pendidikan yang berkualiti tinggi seharusnya
menekankan kepada:
·
Pembinaan pengetahuan kelas dunia dalam
matematik, sains dan subjek-subjek utama;
·
Meningkatkan pemikiran kritis seperti
kemahiran menyelesaikan masalah;
·
Membangunkan kualiti kepimpinan;
·
Mengembangkan kepelbagaian bahasa selain
daripada Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris;
·
Membangunkan etika dan rohani; dan
·
Membangkitkan semangat perpaduan serta
identiti negara.
Penilaian Sistem Pendidikan Negara
Tuan-tuan
dan Puan-puan
Kini Malaysia sedang merangka dan berusaha agar
dalam tempoh 15 tahun akan datang Malaysia juga bakal meraih kejayaan
sebagaimana negara Jepun, Korea,
Finland, New Zealand dan Singapura yang
mendapat kedudukan yang amat selesa dalam ranking pencapaian pentaksiran
terbaik di peringkat antarabangsa. Ke
arah itu kementerian kini sedang berusaha untuk menghasilkan Pelan Pembangunan
Pendidikan.
Bagi menyediakan Pelan Pembangunan Pendidikan yang
komprehensif, kajian semula terhadap sistem pendidikan negara telah
dilaksanakan. Kajian ini menjadi asas
untuk memahami pencapaian dan cabaran pendidikan pendidikan negara khususnya
bagi sekolah rendah dan menengah.
Meskipun begitu kajian ini juga melihat kesesuaian kurikulum sekolah
dengan kurikulum di peringkat pengajian tinggi.
Hasil daripada kajian semula ini terdapat sembilan
bidang yang dianggap kritikal untuk mentranformasi sistem pendidikan
negara.
Pertama,
ialah memartabatkan profesion perguruan. Kecemerlangan pendidikan hanya dapat kecapi
melalui kecemerlangan dalan pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian antarbangsa menunjukkan bahawa
guru yang berkulaiti mampu meningkatkan pencapaian pelajar sebanyak 50% dalam
tempoh 3 tahun berbanding dengan guru yang berprestasi rendah.
Dalam tempoh beberapa tahun ini, kerajaan telah
menambah bilangan guru dengan ratio 1 guru bagi setiap 13 orang murid iaitu
lebih rendah daripada purata antarabangsa iaitu 1:16. Dengan jumlah guru yang ada KPM memberi fokus
untuk meningkatkan kemahiran bagi menyediakan modal insan masa depan.
Kedua
ialah meningkat kepimpinan sekolah. Seperti guru, pemimpin sekolah juga
menyumbang kepada kualiti pendidikan.
Berdasarkan penyelidikan pemimpin yang berwibawa dapat meningkatkan pencapaian
pelajar sebanyak 20%. Kajian juga menunjukkan sistem persekolahan
yang baik meletakkan staf ditempat yang betul dan menyediakan sokongan yang
mencukupi. Dalam usaha memantapkan
kepimpinan sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan Bai’ah
(new deal) dengan memberi hadiah kepada pemimpin sekolah yang menunjukkan
pencapaian yang signifiken. Namun begitu
terdapat ruang untuk memantapkan kepimpinan sekolah seperti pemilihan pengetua
dan guru besar, latihan dan pelan penggantian yang berkesan.
Ketiga
ialah meningkatkan kualiti sekolah. Kualiti sekolah penting bagi meningkatkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran. Sehubungan itu kerajaan telah berusaha
sedaya upaya untuk kerajaan untuk meningkatkan kualiti sekolah ialah dengan
memastikan persekitaran sekolah berada dalam keadaan kondusif. Salah satu usaha kerajaan ialah dengan
meningkatkan prasarana yang ada di sekolah dengan membekalkan kemudahan ICT
atau kemudahan Teknologi Maklumat jalur lebar
bagi memudahkan akses kepada informasi yang dapat membantu peningkatan
ilmu di sekolah-sekolah tersebut. Dengan
jaringan komunikasi maya ini, pelbagai bahan berbentuk ilmiah dan perkembangan
dunia semasa yang berkaitan dengan dunia pendidikan akan dapat meningkatkan
pengetahuan dan merapatkan jurang antara sekolah bandar dan di luar bandar
termasuk juga sekolah berprestasi rendah dan sekolah berprestasi tinggi. Pada
Disember 2011 kerajaan telah meluluskan insiatif 1BestariNet untuk meningkatkan infrastruktur ICT
khususnya bagi sekolah-sekolah berpencapaian rendah. Kemudahan yang dibekalkan kepada
sekolah-sekolah berpencapaian rendah ini merupakan satu usaha kerajaan untuk
meningkatkan kualiti dan ekuiti dalam pendidikan.
Keempat
memantapkan standard kurikulum dan pentaksiran untuk menyediakan modal insan abad ke 21. Asas kepada kejayaan sistem pendidikan adalah
terletak kepada kurikulum sekolah.
Kurikulum akan menentukan wajah modal insan yang hendak kita
lahirkan. Justeru itu keutamaan Kementerian
Pelajaran adalah untuk mencapai kurikulum standard antarabangsa dengan menekankan
kepada kemahiran kreatif, menyelesaikan masalah serta inovatif dan tidak hanya
kepada pengetahuan semata-mata.
Kelima
meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa. Kementerian telah melaksanakan dasar MBMMBI
(Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris). Kita sedar akan kepentingan kedua-dua bahasa
ini dan kementerian sentiasa berusaha untuk meningkatkan penguasaan murid dalam
kedua-dua bahasa ini. Namun sebagai
sebuah negara yang mempunyai pelbagai bangsa, etnik dan agama, adalah molek
sekiranya murid boleh menguasai satu lagi bahasa seperti Mandarin, Tamil, Arab,
Iban dan sebagainya. Penguasaan lebih
daripada satu atau dua bahasa sudah tentu dapat meningkatkan daya saing di
peringkat antarabangsa.
Keenam
ialah penglibatan ibu bapa, sektor swasta dan sosial sebagai rakan kongsi. Seperti
yang kita maklum, pembelajaran tidak hanya berlaku sewaktu di sekolah. Jika kita memperluaskan sistem pembelajaran
dan bukan hanya pembelajaran di sekolah, bermakna kita memperluaskan
persekitaran dan peluang pembelajaran.
Justeru itu pihak berkepentingan di luar sekolah perlu memainkan peranan
sewajarnya dan berganding bahu dengan pihak sekolah dalam usaha meningkatkan
pencapaian murid.
Ketujuh
ialah meningkatkan kesediaan murid untuk pendidikan tinggi dan pasaran kerja. Kebanyakan
murid yang berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat tinggi didapati berjaya
dalam kehidupan dengan mempunyai pekerjaan yang baik. Namun begitu timbul kebimbangan masyarakat
bahawa sistem persekolahan gagal menyediakan kemahiran yang sesuai untuk
pasaran kerja dan kemahiran bagi abad ke 21.
Justeru itu, kementerian telah mengadakan kolaborasi dengan pihak
industri dan mengadakan tranformasi pendidikan vokasional bagi menyediakan
modal insan berkemahiran tinggi.
Kelapan
ialah memperbaiki kecekapan dan keberkesanan sumber. Bagi tahun
2012, sebanyak 16% daripada budget persekutuan disalurkan kepada pendidikan
iaitu peratusan terbesar berbandinga kementerian-kementerian lain. Dengan jumlah peruntukah yang besar kementerian
komited untuk melaksanakan program yang berimpak tinggi untuk mencapai
kecemerlang dalam pendidikan dan dilaksanakan dengan dan berkesan.
Dan
yang kesembilan ialah membina kemampuan dan keupayaan sistem penyampaian. Pada masa ini terdapat kira-kira 10,000 pegawai di
peringkat kementerian, 6,000 di peringkat negeri, 4,000 staf di peringkat
daerah dan seramai 420 000 pengetua, guru besar dan guru di sekolah. Jumlah ini menggambarkan kompleksiti
kementerian dalam melaksanakan pelbagai dasar pendidikan. Sistem pendidikan hanya akan berjaya
sekiranya sistem penyampaian di setiap peringkat berupaya dan mampu
melaksanakan sistem penyampaian yang cekap dan berkesan. Elemen penting dalam menggerakkan sistem
penyampaian ialah kualiti kepimpinan.
Dialog
Pendidikan
Tuan-tuan dan puan-puan,
Hasil
dari kajian semula sistem pendidikan negara, KPM berhasrat untuk melihat
pandangan sisi dari pelbagai lapisan masyarakat, melibatkan rakyat bersama-sama
untuk turut menyuarakan pandangan mereka terhadap sistem pendidikan negara yang
sememangnya sangat rapat berkaitan dengan kehidupan mereka. Bagi melengkapkan pandangan dari pelbagai
sisi, maka KPM telah mempelawa semua lapisan masyarakat untuk melahirkan
pandangan dan rasa hati mereka terhadap perubahan dan penilaian yang sedang
dilaksanakan ini. Pandangan dari rakyat ini akan didengar dan diambil kira dan
digunapakai dalam usaha kita menjadikan kualiti sistem pendidikan kita berada
di tempat yang terunggul.
Saya percaya bahawa dialog ini merupakan medium yang
paling berkesan bagi sidang hadirin menyatakan pandangan dalam pembentukan
Pelan Pembangunan Pendidikan Negara.
Oleh itu, janganlah peluang ini disia-siakan begitu sahaja. Saya sebagai menteri yang bertanggungjawab
dalam KPM menyeru tuan-puan sekalian mengambil kesempatan ini untuk sama-sama
membentuk sistem pendidikan negara.
Apabila tuan/puan kembali ke tempat tuan/puan, maka sampaikanlah salam
dan jemputan saya kepada ahli keluarga, sahabat handai dan jiran tetangga untuk
bersama-sama merebut kesempatan ini. KPM ingin memastikan bahawa tidak ada
rakyat yang tercicir dalam memberikan idea dan pandangan. Idea dan pandangan tuan/puan adalah penting
dan amat berharga bagi kami. Pendidikan
adalah hak rakyat dan sewajarnyalah suara tuan/puan diambil kira dalam
perancangan dasar pendidikan negara. Ini
memberikan implikasi bahawa tuan/puan pandangan, idea dan cadangan tuan/puan
amat bermakna bagi KPM.
Tuan-tuan dan puan-puan,
Penutup
Selepas perhimpunan ini, akan terdapat beberapa siri
dialog akan diadakan di seluruh Malaysia sehingga 14 haribulan Julai nanti.
Pandangan ini boleh juga disampaikan dalam pelbagai bentuk media selain dari
dialog secara terbuka di tempat-tempat yang telah dikenalpasti. KPM berusaha menyediakan pelbagai kemudahan
media sosial seperti Twitter, Facebook, website www.myedureview.com dan sebagainya bagi mencakupi pandangan yang
sebanyak mungkin dan merangkumi pelbagai golongan rakyat. Ada kemungkinan rakyat yang tidak dapat hadir
secara fizikalnya di majlis dialog yang telah ditetapkan, tetapi suara mereka
masih diperlukan, maka penyediaan media sosial melalui internet ini akan
menjadikan dialog ini lebih mesra pelanggan.
Pastikan tuan/puan tidak ketinggalan, sama ada secara maya atau secara
fizikal. Saya yakin bahawa tuan-tuan
adalah penentu kejayaan pelan pembangunan pendidikan negara. Tuan/puan mampu melakukannya. Oleh itu sambutlah peluang ini dan berikanlah
kerjasama yang sebaik mungkin agar perancangan KPM bersama rakyat ini akan
dapat meraih kejayaan yang besar.
Sekian dahulu, saya sudahi dengan ucapan wabillahi
taufik wal hidayah, wassalamualaikum warah matullah hi wabarakatuh.
No comments:
Post a Comment