Selamat Datang ke Blog KGMMB Johor

Tuesday 4 September 2012

Memorandum KGMMB

MEMORANDUM KESATUAN GURU-GURU MELAYU MALAYSIA BARAT (KGMMB)

Pengenalan
Kemajuan pendidikan negara amat ketara sesudah 55 tahun mencapai kemerdekaan. Titik tolaknya bermula dengan dasar pendidikan yang berasaskan Laporan Razak 1956. Laporan ini kemudiannya dimaktubkan sebagai Undang-undang Pelajaran 1957 menggantikan Education Ordinance 1952. Kepentingan laporan ini adalah menjadi punca kuasa menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah dan kemudiannya berkembang sehingga ke peringkat universiti. Namun, akta yang digunapakai ini seolah-olah dilupakan oleh piha-pihak tertentu sehinggakan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dilaksanakan.
Walaubagaimanapun, hasil tentangan pelbagai pihak yang cintakan bahasa Melayu, Mesyuarat Jemaah Menteri pada 8 Julai 2009 telah memansuhkan pelaksanaan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah-sekolah. Dasar tersebut digantikan dengan Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). Jemaah Menteri juga dalam mesyuarat yang sama memutuskan supaya dasar MBMMBI dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai tahun 2010. Surat Pekeliling Bil. 12/2011 juga menjelaskan pelaksanaan dasar MBMMBI. Keputusan yang dibuat oleh Jemaah Menteri pada 8 Julai 2009 terus dikekalkan dan digunapakai sebagai keputusan kerajaan yang muktamad.
Pendirian KGMMB
Berdasarkan ketetapan tersebut dan dasar perjuangan KGMMB, kami ingin mengusul dan menegaskan perkara-perkara berikut:
1.      Kepimpinan dan Ahli KGMMB yang berjumlah 33,000 orang amat komited dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris melalui program Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) sebagai satu gerakan transformasi kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia.
2.      KGMMB menyokong penuh dalam usaha memartabatkan Bahasa Malaysia, penekanan yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memastikan setiap pelajar tidak kira di bandar atau luar bandar diberi pendidikan yang sama pada peringkat awal sekurang-kurangnya menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).
3.      KGMMB menyokong penuh usaha Kementerian Pelajaran Malaysia mewujudkan program Literasi dan Numerasi (LINUS) bagi memastikan anak-anak di peringkat tahap satu sekolah rendah tidak keciciran apabila berada di tahap dua persekolahan selaras dengan sub NKRA Kementerian Pelajaran Malaysia. Walaubagaimanapun program ini perlu disokong dengan tenaga guru yang terlatih dan sumber kewangan yang mencukupi.
4.      Dalam usaha memartabatkan Bahasa Malaysia, KGMMB menekankan pengajaran Bahasa Malaysia di semua sekolah (SK/SJKC/SJKT/Sekolah Swasta) perlu diajar oleh penutur jati.
5.      KGMMB berpegang teguh kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan dan tidak akan berkompromi sama sekali dengan mana-mana pihak untuk mengubah dasar dan struktur pendidikan sekolah kebangsaan.
6.      KGMMB menggesa pihak Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan kursus, latihan dan peluang belajar sehingga ke peringkat PhD kepada tenaga pengajar Bahasa Malaysia di IPG dan sekolah.
7.      Kredit dan anugerah diberikan kepada pensyarah IPG dan guru-guru sekolah yang banyak melibatkan diri dalam kegiatan penulisan dan aktiviti memperkembangkan bahasa Malaysia.
8.      Melalui perancangan jangka masa pendek dan panjang, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia perlu menambah pengambilan guru pelatih khusus dalam bidang pengajaran bahasa Melayu bagi mengisi kekosongan sama ada di SK, SJKC dan SJKT.
Penutup
Sebarang isu dan hal yang berkaitan dasar pendidikan negara terutama isu Bahasa Melayu, pihak KGMMB berharap pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dapat membuka ruang untuk perbincangan. Sejarah membuktikan bahawa KGMMB sejak dari zaman Kesatuan Persekutuan Guru Melayu Semenanjung (KPGMS) sentiasa dilibatkan dalam segala perbincangan berkaitan dasar pendidikan negara. Ruang perbincangan akan menggalakkan percambahan minda dan penghasilan keputusan yang lebih baik untuk semua pihak.

Disediakan oleh,
(HJ. MOHAMAD SABRI BIN MOHD ARSHAD AMP, PKC)
Presiden
Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB)

No comments:

Post a Comment